Sunday, 12 June 2016

Penyatuan Sistem Pendidikan

Penyatuan Sistem Pendidikan

Sistem pendidikan yang terpisah mengalami proses yang memakan bertahun-tahun lamanya untuk disatukan. Pelbagai dasar pendidikan negara telah dilaksanakan sejak tahun 1946.

Dasar Cheeseman 1946
Dasar Cheeseman diketengahkan pada tahun 1946 dengan tujuan penyatuan etnik yang berbeza. Antara inti pati Dasar Cheeseman ialah peruntukan pendidikan peringkat rendah secara percuma dan penggunaan bahasa ibunda masing-masing dibenarkan. Pendidikan Inggeris akan didedahkan pada peringkat rendah. Mereka yang berkelayakkan boleh meneruskan pelajaran pada peringkat menengah dan peluang pendidikan yang sama kepada golongan wanita. Akan tetapi dasar ini tidak mampu dilaksanakan kerana kekurangan tenaga pengajar untuk sekolah Inggeris dan ketiadaan kuasa untuk melaksanakannya.

Jawatankuasa Car-Saunders 1947
Jawatankuasa ini dibentuk oleh kerajaan British untuk merangka pendidikan tahap universiti di Tanah Melayu. Matlamat penyatuan menerusi penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar sukar dicapai kerana komuniti bukan Melayu menolak cadangan tersebut. Komuniti bukan Melayu menolak penggunaan Bahasa Melayu sebab mereka takut menggugat bahasa ibunda mereka.

Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum 1949

Objektif penubuhan jawatankuasa ini untuk memupuk penyatuan dalam masyarakat majmuk bagi membina sebuah negara baharu. Beberapa usur yang diketengahkan ialah ialah bahasa Melayu dan bahasa Inggeris wajib diajar di sekolah rendah, Sekolah kebangsaan akan ditubuhkan bagi menyatukan komuniti etnik yang berbeza dan bahasa ibunda masing-masing boleh diajar di sekolah masing-masing. Antara tokoh yang terlibat dalam jawatankuasa ini ialah Dato’ Onn Jaafar, Tan Cheng Lock dan E.E.C Thuraisingham. Akan tetapi, penyatuan sukar untuk dicapai kerana setiap komuniti etnik masih mempertahankan sistem pendidikan masing-masing.

Laporan Barnes 1951
Jawatankuasa Barnes mencadangkan rombakan dalam segala sistem pendidikan dengan menubuhkan dua jenis sekolah sahaja iaitu sekolah Melayu dan sekolah Inggeris. Bahasa Cina dan bahasa Tamil diajar sebagai satu mata pelajaran sahaja. Akan tetapi, usul ini mendapat bantahan daripada masyarakat Cina dan India. Hanya orang Melayu yang menerima laporan ini.

Laporan Fenn Wu 1951
Tujuan laporan diwujudkan untuk mengkaji semula Laporan Barnes, serta melayan kehendak masyarakat Cina yang menganggap laporan tersebut bertujuan menghapuskan bahasa dan budaya komuniti Cina. Laporan Fenn Wu 1951 mencadangkan sekolah Cina patut dikekalkan. Malah sukatan pelajarannya juga hendaklah berasaskan negara China. Tujuannya supaya tidak berlaku penghakisan budaya dan adat orang Cina. Selain itu, sekolah Cina dibenarkan berfungsi dengan menggunakan bahasa Cina sebagai bahasa pengantar. Murid akan belajar tiga bahasa iaitu bahasa Cina, bahasa Melayu dan bahasa Tamil. Mereka berpendapat cadangan dalam laporan tersebut hanya menguntungkan komuniti Cina.

Ordinan Pelajaran 1952
Ordinan Pelajaran menolak sistem sekolah vernakular dan mengiktiraf hanya dua jenis sekolah rendah kebangsaan diiktiraf dengan menggunakan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar. Oleh yang demikian, Ordinan Pelajaran ditolak sebab ordinan ini tidak mengiktiraf sekolah Cina. Orang Cina menganggap ordinan ini merupakan kaedah untuk menjatuhkan kedudukan bahasa dan sekolah mereka. 




Laporan Woodhead 1955 (Sabah dan Sarawak)
Antara rumusan telah dibuat dalam laporan ini ialah kepentingan bahasa Inggeris digunakan di sekolah, kerajaan perlu mengambil bahagian dalam menyediakan kemudahan di sekolah, kerajaan perlu menyediakan latihan untuk pasca sekolah, biasiswa perlu disediakan untuk golongan yang kurang berkemampuan, satu sistem pembiayaan pendidikan yang lebih teratur diwujudkan dan penyelarasan syarat perkhidmatan guru di semua sekolah.

Laporan ini diambil maklum oleh kerajaan di Sabah dengan melakukan beberapa pindaan. Contohnya, cara penyatuan sistem pendidikan yang berbeza dalam satu bentuk kebangsaan yang boleh diterima oleh semua kaum. Di Sarawak pula, laporan Woodhead mencadangkan buku teks mestilah berorintasikan Sarawak menggantikan buku teks dari luar seperti China, England dan Tanah Melayu.

Penyata Razak 1956
Penyata Razak dipengerusikan oleh Tun Razak di bawah jawatankuasa Pelajaran 1956 yang terdiri daripada pelbagai etnik yang mewakili kaum masing-masing iaitu sembilan Melayu, lima Cina dan seorang India. Antara usul dalam Penyata Razak ialah bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah rendah dan menengah, sekolah jenis kebangsaan akan menggunakan bahasa Cina dan bahasa Tamil dan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar, penggunaan sukatan pelajaran, sistem peperiksaan, latihan perguruan dan sistem nazir yang sama, bagi memupuk kesatuan, bahasa Melayu dijadikan mata pelajaran wajib untuk semua pelajar, pendidikan dengan menggunakan bahasa Melayu dilanjutkan ke peringkat menengah dan universiti, sistem sekolah terbahagi kepada tiga peringkat iaitu sekolah menengah rendah, sekolah menengah atas dan sekolah pra universiti, bahasa Melayu dan bahasa Inggeris wajib diajar di semua sekolah rendah dan menengah dan integrasi kaum boleh dicapai melalui penggunaan sukatan pelajaran yang sama bagi semua sekolah dan kandungan buku teks mesti berorintasikan kehidupan di Tanah Melayu



Ordinan Pelajaran 1957
Penyata Razak dibentangkan dan diluluskan oleh Majlis Perundangan Persekutuan pada 7 Mac 1957 dan dikuatkuasakan sebagai Ordinan Pelajaran 1957. Antara cadangan Ordinan Pelajaran 1957 ialah penubuhan dua jenis sistem persekolahan iaitu sekolah yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dan satu lagi sekolah yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar, kemudahan mata pelajaran bahasa Cina dan bahasa Tamil akan disediakan sekiranya terdapat permintaan daripada ibu bapa dengan bilangan 15 orang murid, bahasa Inggeris akan menjadi mata pelajaran wajib bagi sekolah Melayu, manakala bahasa Melayu akan menjadi mata pelajaran bagi sekolah Inggeris.

Laporan Rahman Talib 1960
Matlamat penubuhan Laporan Rahman Talib 1960 ialah untuk mengkaji pelaksanaan sistem pelajaran dan syor yang terkandung di dalam Penyata Razak. Antara perubahan yang berlaku di bawah Laporan Rahman Talib ialah pendidikan percuma untuk semua jemis sekolah rendah kerajaan dan bantuan, memberi tempat percuma kepada semua murid yang sedang belajar di sekolah rendah, penubuhan Sekolah Pelajaran Lanjutan untuk menampung murid yang gagal medapat tempat di sekolah menengah akademik, umur persekolahan murid dinaikkan daripada 12 tahun kepada 15 tahun. Murid boleh naik darjah secara automatik hingga peringkat sekolah menengah rendah. Menganjurkan peperiksaan awam dalam bahasa rasmi sahaja dan memansuhkan peperiksaan yang bukan bahasa Inggeris dan bahasa Kebangsaan sebagai bagai bahasa pengantar dan penubuhan Sekolah Menengah Teknik dan Vokasional untuk melatih murid dalam pelbagai bidang jurusan.

AKta Pelajaran 1961
Akta Pelajaran 1961 digubal berdasarkan syor yang dikemukakan oleh Laporan Razak 1956 dan Laporan Rahman Talib 1960. Akta ini memberikan penekanan terhadap penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah. Antara usulnya ialah pendidikan akhlak dan rohani perlu diberikan penekanan, memberi penekanan terhadap pendidikan teknik dan vokasioanal, bahasa kebangsaan ialah medium perhubung di Malaysia, hanya terdapat dua jenis sekolah sahaja iaitu Sekolah Kebangsan dan Sekolah Jenis Kebangsaan, menyeragamkan sistem peperiksaan dan persekolaham walaupun terdapat perbezaan bahasa di peringkat rendah dan menengah dan penyediaan pendidikan Islam kepada pelajar beragama Islam berumur melebihi 15 orang.

Laporan Kabinet 1979
Pada tahun 1974, kerajaan menubuhkan satu jawatankuasa kabinet yang ditugaskan untuk mengkaji pelaksanaan Dasar Pelajaran Kebangsaan. Beberapa pendekatan telah dirancang dalam Laporan Kabinet 1979. Antaranya ialah penekanan terhadap kurikulum sekolah yang mencerminkan identiti negara, penekanan terhadap pendidikan asas 3M (membaca, menulis dan mengira), meningkatkan mutu pendidikan dan pelajaran keseluruhannya, melicinkan tatacara pengurusan pendidikan kebangsaan, penekanan terhadap pendidikan kerohanian iaitu pendidikan Islam dan Moral, pelaksanaan pendidikan menengah atas melalui dua jurusan iaitu akademik dan vokasional dan peluang diberi melanjutkan persekolahan daripada sembilan tahun ke sebelas tahun iaitu hingga ke tingkatan lima.



No comments:

Post a Comment