Sunday, 12 June 2016

Sejarah Sistem Pendidikan Malaysia

Sejarah Sistem Pendidikan Malaysia
Penjajahan Britisah di Tanah Melayu pada awal abad ke-20 telah mengubah lanskap sistem pendidikan Malaysia yang berasaskan sistem kehidupan asas menjadi sistem pendidikan yang lebih tersusun dan mempunyai sijil yang diiktiraf. Walau bagaimanapun, masyarakat Melayu tidak begitu berminat dengan sistem pendidikan yang telah diperkenalkan oleh pihak British. Dalam usaha untuk hidup, mereka akan melakukan pelbagai kerja yang berasaskan aktiviti pertanian dan perikanan. Justeru itu, orang Melayu tidak menyambut baik sistem pendidikan yang diperkenalkan oleh pihak British. Jika ada pun pekerjaan yang menggunakan otak dan pendidikan ialah jawatan ustaz atau ustazah dan menyumbang dalam aspek agama kepada masyarakat. Kewujudan kurikulum mereka yang mendalami agama adalah berasaskan kurikulum dari Timur Tengah. Justeru, wujud banyak sekolah pondok di Tanah Melayu.

Kehadiran pihak British telah banyak mengubah corak dan menentukan hala tuju sistem pendidikan seperti yang wujud sehingga kini. Kehadiran pihak British juga telah memainkan peranan dalam perkembangan ekonomi Tanah Melayu. Tanah Melayu yang memiliki sumber bahan mentah yang banyak telah menjadi faktor kemasukan buruh dari China dan India ke Tanah Melayu.  Kebanjiran buruh Cina dan Tamil ke Tanah Melayu telah mengubah demografi kaum dan struktur pendidikan di Tanah Melayu. Implikasinya sekolah aliran Tamil dan Cina telah banyak ditubuhkan di seluruh Tanah Melayu. Dalam tempoh penjajahan, pihak British melaksanakan Dasar Pecah dan Perintah dengan mengasingkan etnik mengikut komuniti masing-masing. Dasar ini mengukuhkan lagi sistem pendidikan vernakular yang berteraskan kepada bahasa ibunda masing-masing.

Akan tetapi, matlamat yang terdapat dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan terus menjadi teras dalam apa jua perubahan dalam sistem pendidikan. Matlamat utama dalam Falsafah Pendidikan Malaysia ialah untuk melahirkan warganegara Malaysia yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek. Sehingga ke hari ini, sisttem pendidikan Malaysia telah dijadikan agen utama ke arah perpaduan nasional.





Sistem Pendidikan Pelbagai Bentuk Aliran di Tanah Melayu semasa British
Kerajaan British mengambil pendirian bahawa bukan tanggungjawabnya menyediakan pendidikan untuk penduduk Tanah Melayu. Sistem pendidikan di Tanah Melayu sebelum penjajahan British lebih menumpukan pendidikan agama. Manakala, kemasukan buruh Cina dan India ke Tanah Melayu telah mewujudkan aliran  vernakular. Walau bagaimanapun, pada tahun 1902, kerajaan British mula memberi bantuan kewangan untuk mendirikan sekolah Tamil. Antara sekolah pelbagai aliran semasa penjajahan British ialah sekolah aliran agama, sekolah aliran Tamil, sekolah aliran Cina, sekolah aliran Melayu dan sekolah aliran Inggeris.

Sekolah Aliran Agama
Persekolahan secara tidak formal diadakan di surau, rumah guru, pondok dan sebagainya.  Kebanyakan persekolahn ini terdapat di Pantai Timur. Dari segi kurikukum, mereka menekankan perkara asas dalam agam Islam seperti membaca, menulis dan mengira. Mereka yang ingin melanjutkan pelajaran pada waktu ini akan dihantar belajar ke Timur Tengah. Madrasah telah menggunakan kurikulum yang lebih tersusun setelah kedatangan British. Antara madrasah terawal ditubuhkan ialah Madrasah Al-Iqbal di Singapura pada tahun 1907. Pada tahun 1917, ditubuhkan sekolah Al-Hadi di Melaka dan diikuti dengan Madrasah Muhammadiyah di Kelantan pada tahun yang sama.  Selain itu, di Pulau Pinang ditubuhkan Madrasah Al-Mashyur Al-Islamiyyah dan banyak lagi ditubuhkan madrasah di setiap negeri.








Sekolah Aliran Melayu
Menurut Winstedt (1905) menggambarkan bahawa matlamat sekolah Melayu adalah untuk membolehkan anak Melayu menjadi petani, nelayan dan pesawah yang lebih baik dan berupaya untuk menulis, mengira dan membaca perkara yang mudah. Jawatan tertinggi yang mampu dipegang oleh anak Melayu dalam pentadbiran British adalah sebagai kerani. Hal ini kerana tujuan British menyediakan pendidikan kepada anak Melayu bukan untuk menguasai ilmu dan dapat mengubah nasib mereka, tetapi hanya bertujuan mengekalkan orang Melayu dalam pekerjaan tradisional di kampung.  

Senerio ini jelas menunjukkan bahawa sekolah Melayu ialah manifestasi penolakan orang Melayu terhadap aliran Inggeris yang diperkenalkan lebih awal. Hal ini kerana sekolah aliran Melayu ini diperkenalkan supaya anak Melayu tidak bergaul dengan anak bangsa lain dan melahirkan generasi yang sedikit lebih pandai berbanding dengan ibu bapa mereka. Kurikulum di sekolah aliran Melayu, menekankan tiga perkara asas iaitu membaca, menulis dan mengira. 

Sekolah Melayu yang pertama ditubuhkan ialah Penang Free School yang ditubuhkan pada tahun 1821 dan diikuti oleh sekolah Melayu di Teluk Belanga, Singpura pada tahun 1853 dan kampung Gelam, Pulau Pinang pada tahun 1856 atas usaha A.M. Skinner. Selain itu, sekolah Melayu terus mendapat tempat dan bertambah menjadi 16 buah menjalang tahun 1872. Antaranya sekolah Melayu di Seberang Perai, Permatang Pauh dan Penaga. Pada tahun 1875, sekolah Melayu turut dibuka di Klang, Selangor hasil usaha Residen British, J.G. Davidson.

Peningkatan kesedaran dalam kalangan ibu bapa Melayu menyebabkan sambutan terhadap sekolah Melayu semakin meningkat. Jumlah murid di sekolah Melayu pada tahun 1972 seramai 596 dan meningkat kepada 13,479 orang pada tahuhn 1906. Akan tetapi anak perempuan Melayu masih lagi tidak ramai yang dihantar untuk bersekolah. Orang Melayu beranggapan bahawa anak perempuan hanya layak di dapur sahaja.  Dari segi kurikulum, pembelajaran di sekolah Melayu menekan tiga perkara iaitu membaca dan menulis dalam bahasa Melayu dan mengira, di samping pembelajaran untuk hidup seperti berkebun dan bertukang. Selain itu, sekolah Melayu memasukkan elemen agama Islam dengan memastikan adanya kelas agama dan mengaji al-Quran pada sebelah petang dengan tujuan menarik minat ibu bapa Melayu untuk menghantar anak mereka.

Nasib bumiputra di Sabah dan Sarawak kurang dibela berbanding di Semanjung disebabkan kompeni Borneo Utara British tidak berminat memajukan bumiputra Sabah dan Sarawak. Sekolah Melayu pertama di Sabah ditubuhkan pada tahun 1915 di Kota Kinabalu. Sehingga tahun 1934, hanya terdapat lapan buah sekolah Melayu

Sekolah Aliran Inggeris
Sekolah aliran Inggeris ditubuhkan oleh mubaligh Kristian secara sukarela. Sekolah aliran Inggeris selalunya terletak di kawasan bandar sehingga sukar orang Melayu untuk menghantar anak mereka belajar di sekolah Inggeris. Disebabkan sekolah aliran Inggeris terletak di bandar, ramai anak yang belajar terdiri daripada etnik Cina dan India.  

Sekolah Inggeris berdasarkan kurikulum dari England dan mempunyai sijil bertaraf “Senior Cambridge School Certificate Examinantion”. Peluang ini tidak diambil oleh masyarakat Melayu, tetapi kaum bukan Melayu banyak mendapat manfaat daripada sekolah Inggeris ini. Kaedah kerjasama telah digunakan oleh mubaligh dengan kerajaan British untuk menubuhkan sekolah aliran Inggeris secara “Free School”. Antara sekolah Inggeris yang ditubuhkan ialah Penang Free School pada tahun 1816, Singapore Free School pada tahun 1824, dan Melacca Free School pada 1826.

Subjek yang diajar di sekolah merangkumi Bahasa Inggeris, Matematik, Sejarah Eropah, Ilmu Alam, Sastera Inggeris, Pendidikan Jasmani dan Lukisan. Kurikulum sekolah Inggeris adalah tersusun dan melalui penambahbaikan dari semasa ke semasa. Para pelajar yang mendapat kelulusan yang cemerlang akan dihantar belajar ke luar negara seperti universiti di England. Selain itu, ramai juga yang belajar ke peringkat diploma di Maktab Perguruan King Edward VII dan Maktab Raffles di Singapura.

Kebanyakan orang Cina menghantar anak mereka untuk belajar di sekolah Inggeris terutamanya orang Cina di Negeri Selat dan di kawasan bandar kerana berhampiran dengan tempat tinggal mereka. Sementara itu, hanya segelintir anak orang India yang pergi ke sekolah Inggeris. Sistem ini disambut dingin oleh orang Melayu. Bagi masyarakat Melayu, terdapat pusat pengajian yang khas untuk mereka iaitu Malay College Kuala Kangsar yang dibina di Kuala Kangsar, Perak pada tahaun 1905 dengan tujuan untuk mengeluarkan para pelajar yang mampu bekerja dalam bidang pentadbiran dan pendidikan Ingeris.

Di Sarawak pula, Kesultanan Brooke kurang mengambil berat berkaitan pendidikan. Walau bagaimanapun, melalui inisiatif daripada para mubaligh pada tahun 1848, James Brooke telah mengambil beberapa individu seperti Francis Thomas McDougall ke Kuching. Sebagai paderi dan doktor, beliau telah memulakan pendidikan untuk orang dewasa yang disertai oleh enam orang pelajar lelaki. Kesan penubuhan sekolah pertama itu telah mencetuskan perkembangan yang menyebabkan kepada tertubuhnya dan berkembangnya sekolah aliran Inggeris di beberapa tempat di Sarawak.

Sekolah Aliran Cina
Pihak British pada peringkat awalnya tidak campur tangan dalam perkembangan sekolah aliran Cina di Tanah Melayu. Sekolah Cina berkembang bebas tanpa kawalan yang amat sesuai dengan budaya orang Cina. Orang Cina memiliki budaya, akan menubuhkan :negeri China kecil” apabila mereka berhijrah ke mana-mana tempat di dunia ini.  Konsep “negeri China kecil’ ini bertujuan untuk memastikan bahasa Cina dijadikan bahasa pengantar dan merangkumi guru, buku teks dan kurikulum untuk memastikan pembinaan negara bangsa idaman mereka terus berkembang. Dalam keadaan ini, biasanya gaji guru sekolah akan dibayar oleh ibu bapa murid dan bukannya kerajaan. Dari segi kurikulum pula, buku teks dan guru dibawa khas dari China untuk mengajar anak mereka di Tanah Melayu.

Kemasukan etnik Cina ke Tanah Melayu disebabkan faktor kemiskinan di negera China. Mereka datang ke Tanah Melayu untuk mencari pekerjaan terutamanya di lombong timah. Kebanyakan etnik Cina yabng datang berasal dari Wilayah seperti Kwangtung, Fukien, Hainen dan Kwangi. Berteraskan ajaran Confucious yang menekankan kepentingan peringkat rendah dan tinggi, etnik Cina mendirikan sekolah di setiap wilayah yang mereka duduki. Oleh itu, etnik Cina menyediakan kemudahan pendidikan kepada anak bangsa mereka apabila mendirikan penempatan. Prinsip ini telah menrancakkan penubuhan sekolah Cina di Tanah Melayu.

Pendidikan yang diterima menanamkan pemikiran dalam kalangan etnik Cina bahawa China ialah tanah air mereka. Akan tetapi, pada tahun 1920an British mula mengambil tindakan memeriksa sekolah Cina kerana dikatakan terlibat dengan gerakan subversidan politik kiri China. Keadaan ini juga dikaitkan dengan Revolusi 1911 di China yang mempunyai unsur negatif dari China yang dibawa masuk ke Tanah Melayu. Akibat daripada keadaan ini menyebabkan pihak British mewujudkan Enakmen Pendaftaran Sekolah pada tahun 1920 di Tanah Melayu.

Apabila sekolah Cina ini didaftarkan, sekolah ini menikmati bantuan kewangan daripada kerajaan British. Malahan jawatan Timbalan Pengarah bagi mentadbir urus sekolah Cina juga diwujudkan. Keadaan ini telah wujud lebih awal bagi Negeri Selat iaitu pada tahun 1924 dan diikuti dengan Negeri Melayu Bersekutu pada tahun 1935.

Pada tahun 1940, terdapat 1100 buah sekolah vernakular Cina. Keadaan ini menggambarkan jumlah etnik Cina yang ramai di Tanah Melayu. Menurut sumber, jumlah penduduk etnik Cina di Tanah Melayu adalah berjumlah 2.5 juta orang pada tahun 1941. Senario yang sama juga berlaku di sekolah Cina di Sabah dan Sarawak, penubuhannya atas inisiatif sendiri dan menggunakan model dari China. Menjelang tahun 1940, terdapat 59 buah sekolah Cina termasuk di Sarawak. Sekolah Cina mula ditubuhkan pada tahun 1870 di Paku dan tahun 1874 di Bau, Sarawak.




Sekolah Aliran Tamil
Orang India datang ke Tanah Melayu semata-mata untuk mencari nafkah dan kehidupan yang lebih baik berbanding keluarga mereka di India akibat masalah kemiskinan. Sebahagian besar kaum India yang datang adalah dari kelas atau kasta bawahan. Hanya segelintir orang India bekerja dalam sektor yang dianggap elit seperti pentadbiran British di Tanah Melayu. Sebahagian besar berkhidmat di ladang getah sebagai buruh.

Kemasukan etnik India dikaitkan aktiviti estet getah untuk tujuan komersial di Tanah Melayu. Kedatangan etnik India ke Tanah Melayu bukan untuk tinggal di negara ini. Pendidikan yang diterima oleh mereka adalah berorientasikan negara India. Sistem pendidikan di estet tidak begitu tersusun dan kurikulum berorientasikan India tidak begitu memberi manfaat kepada mereka. Guru tidak terlatih dan mereka mengajar atas kesedaran diri untuk memberi pendidikan kepada etnik India. Mereka yang bekerja sebagai buruh ialah tenaga pengajar bagi anak di estet.

Pada tahun 1930, terdapat empat jenis sekolah Tamil iaitu sekolah kerajaan, sekolah estet, sekolah persendirian yang dibangunkan oleh masyarakat India dan sekolah persendirian yang dibangunkan oleh mubaligh Kristian. Menjelang tahun 1938, terdapat 13 buah sekolah Tamil kerajaan, 511 buah sekolah Tamil Estet, 23 buah sekolah Tamil mubaligh dan 60 buah sekolah Tamil persendirian di seluruh Tanah Melayu.

Dasar Penyatuan Sistem Pendidikan
Sistem pendidikan yang terpisah mengalami proses yang memakan bertahun-tahun lamanya untuk disatukan. Pelbagai dasar pendidikan negara telah dilaksanakan sejak tahun 1946.

Dasar Cheeseman 1946
Dasar Cheeseman diperkenalkan pada tahun 1946 dengan tujuan penyatuan etnik yang berbeza. Antara inti pati Dasar Cheeseman ialah peruntukan pendidikan peringkat rendah secara percuma dan penggunaan bahasa ibunda masing-masing dibenarkan. Pendidikan Inggeris akan didedahkan pada peringkat rendah. Mereka yang berkelayakan boleh meneruskan pelajaran pada peringkat menengah dan peluang pendidikan yang sama kepada golongan wanita. Akan tetapi dasar ini tidak mampu dilaksanakan kerana kekurangan tenaga pengajar untuk sekolah Inggeris dan ketiadaan kuasa untuk melaksanakannya.

Jawatankuasa Car-Saunders 1947
Jawatankuasa ini dibentuk oleh kerajaan British untuk merangka pendidikan tahap universiti di Tanah Melayu. Matlamat penyatuan menerusi penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar sukar dicapai kerana komuniti bukan Melayu menolak cadangan tersebut. Komuniti bukan Melayu menolak penggunaan Bahasa Melayu sebab mereka takut menggugat bahasa ibunda mereka.

Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum 1949
Objektif penubuhan jawatankuasa ini untuk memupuk penyatuan dalam masyarakat majmuk bagi membina sebuah negara baharu. Beberapa unsur yang dicadangkan ialah ialah bahasa Melayu dan bahasa Inggeris wajib diajar di sekolah rendah, Sekolah kebangsaan akan ditubuhkan bagi menyatukan komuniti etnik yang berbeza dan bahasa ibunda masing-masing boleh diajar di sekolah masing-masing. Antara tokoh yang terlibat dalam jawatankuasa ini ialah Dato’ Onn Jaafar, Tan Cheng Lock dan E.E.C Thuraisingham. Akan tetapi, penyatuan sukar untuk dicapai kerana setiap komuniti etnik masih mempertahankan sistem pendidikan masing-masing.

Laporan Barnes 1951
Jawatankuasa Barnes mencadangkan rombakan dalam segala sistem pendidikan dengan menubuhkan dua jenis sekolah sahaja iaitu sekolah Melayu dan sekolah Inggeris. Bahasa Cina dan bahasa Tamil diajar sebagai satu mata pelajaran sahaja. Akan tetapi, usul ini mendapat bantahan daripada masyarakat Cina dan India. Hanya orang Melayu yang menerima laporan ini.

Laporan Fenn Wu 1951
Tujuan laporan diwujudkan untuk mengkaji semula Laporan Barnes, serta melayan kehendak masyarakat Cina yang menganggap laporan tersebut bertujuan menghapuskan bahasa dan budaya komuniti Cina. Laporan Fenn Wu 1951 mencadangkan sekolah Cina patut dikekalkan. Malah sukatan pelajarannya juga hendaklah berasaskan negara China. Tujuannya supaya tidak berlaku penghakisan budaya dan adat orang Cina. Selain itu, sekolah Cina dibenarkan berfungsi dengan menggunakan bahasa Cina sebagai bahasa pengantar. Murid akan belajar tiga bahasa iaitu bahasa Cina, bahasa Melayu dan bahasa Tamil. Mereka berpendapat cadangan dalam laporan tersebut hanya menguntungkan komuniti Cina.

Ordinan Pelajaran 1952
Ordinan Pelajaran menolak sistem sekolah vernakular dan mengiktiraf hanya dua jenis sekolah rendah kebangsaan diiktiraf dengan menggunakan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar. Oleh yang demikian, Ordinan Pelajaran ditolak sebab ordinan ini tidak mengiktiraf sekolah Cina. Orang Cina menganggap ordinan ini merupakan kaedah untuk menjatuhkan kedudukan bahasa dan sekolah mereka. 

Laporan Woodhead 1955 (Sabah dan Sarawak)
Antara rumusan telah dibuat dalam laporan ini ialah kepentingan bahasa Inggeris digunakan di sekolah, kerajaan perlu mengambil bahagian dalam menyediakan kemudahan di sekolah, kerajaan perlu menyediakan latihan untuk pasca sekolah, biasiswa perlu disediakan untuk golongan yang kurang berkemampuan, satu sistem pembiayaan pendidikan yang lebih teratur diwujudkan dan penyelarasan syarat perkhidmatan guru di semua sekolah.

Laporan ini diambil maklum oleh kerajaan di Sabah dengan melakukan beberapa pindaan. Contohnya, cara penyatuan sistem pendidikan yang berbeza dalam satu bentuk kebangsaan yang boleh diterima oleh semua kaum. Di Sarawak pula, laporan Woodhead mencadangkan buku teks mestilah berorintasikan Sarawak menggantikan buku teks dari luar seperti China, England dan Tanah Melayu.

Penyata Razak 1956
Penyata Razak dipengerusikan oleh Tun Razak di bawah jawatankuasa Pelajaran 1956 yang terdiri daripada pelbagai etnik yang mewakili kaum masing-masing iaitu sembilan Melayu, lima Cina dan seorang India. Antara usul dalam Penyata Razak ialah bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah rendah dan menengah, sekolah jenis kebangsaan akan menggunakan bahasa Cina dan bahasa Tamil dan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar, penggunaan sukatan pelajaran, sistem peperiksaan, latihan perguruan dan sistem nazir yang sama, bagi memupuk kesatuan, bahasa Melayu dijadikan mata pelajaran wajib untuk semua pelajar, pendidikan dengan menggunakan bahasa Melayu dilanjutkan ke peringkat menengah dan universiti, sistem sekolah terbahagi kepada tiga peringkat iaitu sekolah menengah rendah, sekolah menengah atas dan sekolah prauniversiti, bahasa Melayu dan bahasa Inggeris wajib diajar di semua sekolah rendah dan menengah dan integrasi kaum boleh dicapai melalui penggunaan sukatan pelajaran yang sama bagi semua sekolah dan kandungan buku teks mesti berorintasikan kehidupan di Tanah Melayu

Ordinan Pelajaran 1957
Penyata Razak dibentangkan dan diluluskan oleh Majlis Perundangan Persekutuan pada 7 Mac 1957 dan dikuatkuasakan sebagai Ordinan Pelajaran 1957. Antara cadangan Ordinan Pelajaran 1957 ialah penubuhan dua jenis sistem persekolahan iaitu sekolah yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dan satu lagi sekolah yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar, kemudahan mata pelajaran bahasa Cina dan bahasa Tamil akan disediakan sekiranya terdapat permintaan daripada ibu bapa dengan bilangan 15 orang murid, bahasa Inggeris akan menjadi mata pelajaran wajib bagi sekolah Melayu, manakala bahasa Melayu akan menjadi mata pelajaran bagi sekolah Inggeris.

Laporan Rahman Talib 1960
Matlamat penubuhan Laporan Rahman Talib 1960 ialah untuk mengkaji pelaksanaan sistem pelajaran dan syor yang terkandung di dalam Penyata Razak. Antara perubahan yang berlaku di bawah Laporan Rahman Talib ialah pendidikan percuma untuk semua jemis sekolah rendah kerajaan dan bantuan, memberi tempat percuma kepada semua murid yang sedang belajar di sekolah rendah, penubuhan Sekolah Pelajaran Lanjutan untuk menampung murid yang gagal mendapat tempat di sekolah menengah akademik, umur persekolahan murid dinaikkan daripada 12 tahun kepada 15 tahun. Murid boleh naik darjah secara automatik hingga peringkat sekolah menengah rendah. Menganjurkan peperiksaan awam dalam bahasa rasmi sahaja dan memansuhkan peperiksaan yang bukan bahasa Inggeris dan bahasa Kebangsaan sebagai bagai bahasa pengantar dan penubuhan Sekolah Menengah Teknik dan Vokasional untuk melatih murid dalam pelbagai bidang jurusan.

AKta Pelajaran 1961
Akta Pelajaran 1961 digubal berdasarkan syor yang dikemukakan oleh Laporan Razak 1956 dan Laporan Rahman Talib 1960. Akta ini memberikan penekanan terhadap penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah. Antara usulnya ialah pendidikan akhlak dan rohani perlu diberikan penekanan, memberi penekanan terhadap pendidikan teknik dan vokasioanal, bahasa kebangsaan ialah medium perhubung di Malaysia, hanya terdapat dua jenis sekolah sahaja iaitu Sekolah Kebangsan dan Sekolah Jenis Kebangsaan, menyeragamkan sistem peperiksaan dan persekolaham walaupun terdapat perbezaan bahasa di peringkat rendah dan menengah dan penyediaan pendidikan Islam kepada pelajar beragama Islam berumur melebihi 15 orang.



Laporan Kabinet 1979
Pada tahun 1974, kerajaan menubuhkan satu jawatankuasa kabinet yang ditugaskan untuk mengkaji pelaksanaan Dasar Pelajaran Kebangsaan. Beberapa pendekatan telah dirancang dalam Laporan Kabinet 1979. Antaranya ialah penekanan terhadap kurikulum sekolah yang mencerminkan identiti negara, penekanan terhadap pendidikan asas 3M (membaca, menulis dan mengira), meningkatkan mutu pendidikan dan pelajaran keseluruhannya, melicinkan tatacara pengurusan pendidikan kebangsaan, penekanan terhadap pendidikan kerohanian iaitu pendidikan Islam dan Moral, pelaksanaan pendidikan menengah atas melalui dua jurusan iaitu akademik dan vokasional dan peluang diberi melanjutkan persekolahan daripada sembilan tahun ke sebelas tahun iaitu hingga ke tingkatan lima.



No comments:

Post a Comment